Bij Oomen Verhuizers zijn we al jaren bezig met de verduurzaming van ons bedrijfsproces. Van zonnepanelen tot elektrische verhuiswagens, duurzaamheid is een van de belangrijkste thema’s bij Oomen Verhuizers. Daarom heeft onze mede-eigenaar, Frans Oomen, een interview gegeven aan het magazine Evofenedex in het kader van duurzaamheid. Lees verder om te ontdekken wat duurzaamheid voor Oomen betekent!
DUURZAAM BEDRIJF EN ENERGIECENTRALE INEEN
Oomen Verhuizers zet grote stappen in verduurzamen. Het bedrijfspand levert energie en daarmee geld op, en de vloot bestaat voor een steeds groter deel uit verhuisauto’s op zonnestroom. Maar dat ging niet vanzelf. Volgens Frans Oomen is duurzaam ondernemen alleen mogelijk als je er vol voor gaat en alles in eigen beheer hebt.
.
Oomen kent een korte, maar krachtige historie. Zoon Emile Oomen ging na het afronden van de havo met zijn eigen busje pakketten bezorgen voor PostNL. Met de juiste papieren op zak en inmiddels twee busjes in bezit, startte hij per 1 januari 2015 een eigen verhuisbedrijf. “Een bank kun je nou eenmaal niet in je eentje optillen”, stelt vader Frans vast, en dus kwamen er al snel mensen in dienst. Na het eerste jaar stond de teller op twaalf medewerkers en vroeg Emile zijn vader om in het bedrijf te komen werken. Sinds 2016 werken Emile, zijn vrouw Stephanie en vader Frans als vennoten samen verder aan de onderneming.
Bedrijfsfilosofie Oomen Verhuizers
“We vinden het leuk om iets op te bouwen, voorop te lopen en duurzaam te zijn”, vat Frans de bedrijfsfilosofie samen. “Met elkaar vormen we een ambitieus team. De visie van Emile vormt de basis van wat we doen en mijn rol bestaat eruit om alle mensen en partijen bij elkaar te brengen die daarvoor nodig zijn.” Die aanpak is niet zonder succes gebleken. Vanuit de vestiging in Katwijk werken inmiddels zo’n 35 mensen. Door de overname van Nouwens Verhuizingen in Tilburg kwam datzelfde aantal medewerkers er in de zomer van 2023 nog eens bij.
.
Frans: “We behoren nu tot de grootste particuliere verhuizers van Nederland. En onze opslagfaciliteit is met negenhonderd containers eveneens de grootste die er te vinden is. We zijn een jong en vooruitstrevend bedrijf dat niet wordt afgeremd door tradities. Daardoor is er ruimte om nieuwe dingen uit te proberen en risico’s te nemen. Wij houden van winnen en ondernemen op het scherpst van de snede. Natuurlijk gaat er weleens iets mis, maar daar leren we juist veel van. Het resultaat van onze werkwijze is dat we al acht jaar op rij met minstens vijftig procent per jaar groeien, en dit jaar dankzij de overname zelfs met honderd procent. Eigenlijk wordt de groei alleen beperkt doordat het uitdagend is om genoeg nieuwe medewerkers te vinden.”
Energielabel A+++++
Bij de stappen die het bedrijf heeft gezet en nog wil zetten, hoort een passend gebouw. In Katwijk werkt Oomen sinds een kleine 3 jaar vanuit een maar liefst 24 meter hoge loods, met helemaal bovenin de kantoren van waaruit de duinen te zien zijn. Het moderne pand biedt ruimte aan het geautomatiseerde systeem voor Oomen opslag van huisraad en andere goederen in containers. Verdeeld over 2 locaties gaat het om zo’n 900 containers, en die zijn vrijwel allemaal in gebruik. Het gebouw is verder volledig ingericht op een zo duurzaam mogelijke bedrijfsvoering. Er zijn laadfaciliteiten voor elektrische auto’s en voor het groeiende aantal verhuiswagens op zonnestroom waarmee het bedrijf rijdt. Het pand is gasloos, levert meer energie op dan het kost en beschikt daardoor over het hoogste energielabel, namelijk A+++++.
.
Al die energie komt natuurlijk ergens vandaan. Op het speciaal voor dat doel ontworpen dak en luifel van het gebouw van Oomen Verhuizers liggen zeshonderd zonnepanelen. Het bedrijf heeft alleen een netaansluiting voor kleinverbruikers, want de pieken in het stroomverbruik worden opgevangen met energie die wordt opgeslagen in een aantal accu’s, het zogeheten peak shaving. Maar het is volgens Frans allemaal zéker niet vanzelf tot stand gekomen. Er moest enorm veel uitgezocht worden en het vereist fors investeren en schaalgrootte om uit de kosten te komen.
Energiecentrale
Frans: “Je kunt dit eigenlijk alleen rendabel doen als je zonnepanelen, aansluiting, opslagsysteem en laadpalen van jezelf zijn. Onze stroom kost ons vier eurocent per kilowattuur en dit staat voor dertig jaar vast door garantie op alle systemen en materialen die we hiervoor gebruiken. Met onze kleinverbruikersaansluiting mogen we salderen en stroom terugleveren. In en rond de zomer wekken we met zeshonderd panelen ongeveer het dubbele op van wat we zelf nodig hebben, en in de winter is er nog altijd genoeg om in onze eigen behoefte te voorzien. Alleen in december en januari doen we een beroep op het net.”
.
Hij vervolgt: “Dankzij slimme meters bij de laadpalen verdienen we Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s). Die kunnen we verkopen aan bedrijven die er hun schadelijke uitstoot van het vervoer mee compenseren, te vergelijken met de handel in CO2 -rechten. Daardoor verdienen we zelfs op de kilometers die onze verhuiswagens op zonnestroom rijden, want die leveren ons zestien cent per kilowattuur op. Ik zeg weleens dat we niet zozeer een heel duurzaam verhuisbedrijf zijn, eerder een energiecentrale.”
Terugverdienen
Voor Oomen Verhuizers is duurzaamheid geen kraan waar meteen geld uit begon te druppelen zodra hij werd opengedraaid, zo onderstreept Frans. Het bedrijf gelooft in duurzaamheid en wil er heel graag in vooroplopen. In die vlucht naar voren heeft Oomen zich volledig verdiept in software, zonnepanelen, omvormers, HBE’s, netaansluitingen, subsidieregelingen en heel veel meer. Met die kennis in huis is er fors – en voor een flink deel subsidieloos – geïnvesteerd, want schaal en volume zijn cruciale ingrediënten voor groen succes. Zo is de situatie ontstaan dat het bedrijf per saldo geld overhoudt aan de stroom die het zelf opwekt, met als stip aan de horizon dat het zijn investeringen kan terugverdienen. Dat is mogelijk door bijvoorbeeld de aard van het werk van het bedrijf.
.
“Bij verhuizen en in de distributie zijn de voertuigen niet de hele dag aan het rijden. Dat betekent dat je ze in de nacht met je eigen faciliteiten kunt opladen. Als we onze verhuiswagens langs de snelweg zouden moeten bijladen, vallen alle eerdergenoemde voordelen volledig weg door de kosten”, aldus Frans.
.
Voor transportbedrijven is deze aanpak dus nog niet haalbaar? “Het is in elk geval heel uitdagend. Als je elke dag op vaste trajecten of in een beperkt gebied rijdt, zijn er wel mogelijkheden. Maar als je op Spanje rijdt, is er nu nog geen beginnen aan om dat elektrisch te doen.”
Zonnestroom
De zichtbaarste uiting van de werkwijze van Oomen zijn de verhuisauto’s op zonnestroom waarmee het bedrijf rijdt. Inmiddels heeft het bedrijf er zes in gebruik, en daarnaast zeven elektrische personenauto’s voor werknemers. Een deel van de circa dertig voertuigen tellende vloot rijdt nu nog op diesel en het verhuisbedrijf wil dat geleidelijk elektrificeren ook in Tilburg, waar de omstandigheden daarvoor nog gecreëerd moeten worden. “We rijden nog geregeld met een verhuiswagen op Spanje en zoals gezegd kan dat nog niet elektrisch. Maar we zullen alle dieselvoertuigen zo snel mogelijk vervangen door elektrische. Dat is overigens onbetaalbaar zonder AanZET-subsidie. Ik ken ook verhuizers die deze zijn misgelopen en daardoor nog niet kunnen vergroenen. We hebben dus ook gewoon het geluk dat wij daarvoor wél zijn ingeloot.”
Andere mentaliteit
Frans geeft bedrijven die de verduurzamingsstap nog niet kunnen zetten het advies om actief toe te werken naar het moment dat het wél kan. “Je kunt nu al sparen voor de investering, inlezen, voorbereiden en je pand erop inrichten. Om dit optimaal te doen heb je eigenlijk een nieuw gebouw nodig, want een oud pand zorgt voor te veel beperkingen.” Frans staat anderen overigens graag met raad en daad bij. “Ik zou graag de mentaliteit willen veranderen van ‘het kan niet’ naar ‘wat kan er wél’? De omslag is ingewikkeld om te maken, maar het moet een keer gebeuren en dat kan ook door klein en op tijd te beginnen. Ondernemers moeten echt op een andere manier gaan denken om verduurzaming en andere grote uitdagingen voor elkaar te krijgen.”
.
Evofenedex magazine | oktober 2023